Waarom je als ondernemer mag rekenen op je lichaam.

Door Jeroen Klinckaert / 05/05/2018 /

Become the Master of Your Health

Jouw gezondheid, je meest kostbaarste bezit. De voorwaarde voor vitaal, energiek en daadkrachtig je ondernemersambities waar te maken.

 

Gezondheid, een term die alles omvat maar tevens ook zeer vaag is.

Wat is gezondheid?

Wanneer ben je gezond?

Wat betekent gezondheid voor jou?

 

Er zijn verschillende invalshoeken waarover al wat bekend is. Toch zijn er nog veel vraagstukken en uitdagingen waarmee we vandaag de dag nog steeds mee kampen.

 

Wie heeft er gelijk, is het ‘Fake News’?

Wie ziet het bos nog door de bomen? Vind jij de weg nog in alle gezondheidsadviezen?

Ik hoor vaak, ‘Wat is nu wel goed voor mij?’. Vanuit de medische ontwikkeling verkrijgen we de laatste tijd veel nieuwe en bijkomende informatie die nuttig kunnen zijn in functie van onze gezondheid. Soms lijkt het dat de ene nieuwe informatie de andere tegenspreekt of omgekeerd. Dit zorgt natuurlijk voor onduidelijkheid. Het creëert de indruk dat men vanuit de wetenschap het zelf ook niet zo goed weet .

 

Is het dan zo, dat sommige onderzoeken en resultaten ‘Fake News’ zijn?

 

Zeker niet maar elk resultaat en elk onderzoek moet binnen de gegeven context bekeken en begrepen worden. Meestal kan je niet elke info en onderzoek veralgemenen en doortrekken naar grotere gezondheidsvragen.

Betreft gezondheid en de juiste info kunnen we echter wel terugvallen op iemand die je altijd de juiste en correcte  info en advies kan bezorgen, nl. JOUW LICHAAM

 

Jouw lichaam, de beste coach

Onze gezondheid wordt bepaald door de geoliede machine van het lichaam. Het is een radarwerk, dat je kan vergelijken met dat van een zwitsers uurwerk, wanneer onze gezondheid optimaal is. Eén hapering in een tandwiel kan het hele systeem doen vertragen en/of vastlopen.

Het intelligent systeem dat ons lichaam bezit, stelt ons in staat om zich telkens aan te passen aan elke kleine hapering. Het beschikt over tal van oplossingen om via alternatieve processen hetzelfde resultaat te bekomen. Dit is weliswaar minder efficiënt en minder gewenst maar het stelt ons in staat onze dagdagelijkse werking verder te zetten (lees: overleven).

Het aanwenden van een alternatieve oplossing gaat echter steeds gepaard met productie van stoffen en of producten die minder gewenst zijn in het lichaam. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de onvolledige verbranding waarbij energie wordt geproduceert met onvoldoende zuurstof. In het lichaam wordt er dan een afvalproduct geproduceert (melkzuur) dat een effect heeft op het verder functioneren.

Een ander voorbeeld is het extra belasten van bepaalde systemen die meer moeten werken dan gewenst, waardoor overbelasting kan ontstaan. Denk bv aan je rug wanneer de belasting te weinig wordt opgevangen door de benen.

Beide bovenstaande genoemde situaties zijn echter zeker niet schadelijk wanneer deze kortstondig aanwezig zijn en waarbij het lichaam nadien tijd krijgt om zich opnieuw te herstellen. Het wordt echter schadelijk wanneer deze alternatieve processen gedurende langere tijd dienen te werken en het lichaam geen tijd krijgt om hiervan te herstellen. Dit veroorzaakt een sneeuwbaleffect dat met de tijd ook andere systemen aantast.

 

Stress als ondernemer? IK? NEE, ik kan dit wel aan….

Het haperen van een onderdeel van een systeem in je lichaam ervaart jouw lichaam als stress. De hapering verstoort het evenwicht, en dit zorgt voor stress. Een gezond functionerend lichaam is een lichaam in evenwicht. Elk aspect dat dit evenwicht verstoord wil het lichaam opnieuw herstellen en in balans brengen.

Het terug in evenwicht brengen, het herstellen van de hapering gebeurt meestal zonder een bewuste tussenkomst. Het vraagt wel de nodige tijd om te kunnen herstellen.

Ons lichaam houdt ons wel steeds op de hoogte. Het communiceert steeds met ons via concrete signalen wanneer we meer tijd moeten geven aan het lichaam om te herstellen. Voorbeelden van dergelijke signalen zijn: vermoeidheid, hoofdpijn, maagpijn, een opgeblazen gevoel, geïrriteerde huid, minder goed slapen, concentratie-verlies,…

De uitdating ligt nu in het leren herkennen en erkennen van deze signalen om ook gepast te reageren. Het is namelijk minder evident om dit dagdagelijks toe te passen.

Het moment wanneer deze signalen aanwezig zijn, zijn meestal wel niet gepast. We hebben onze werk- en privé-agenda die vraagt dat we de geplande zaken moeten uitvoeren. We hebben dus geen tijd om te luisteren naar die signalen en om extra tijd te geven aan het lichaam om zich te herstellen.

 

Voorbeeld: je voelt je in de late namiddag minder goed en voelt een lichte hoofdpijn opkomen. Er liggen echter nog enkele to do’s op je te wachten en morgen is er een belangrijke deadline. De hoofdpijn die je dan voelt, kan je makkelijk toeschrijven aan het te lang doorwerken van de afgelopen dagen. De deadline is morgen dus nadien zullen we wel kunnen uitrusten. De realiteit leert ons echter dat na morgen er opnieuw nieuwe deadlines in onze agenda komen en het herstelmoment wordt uitgesteld. Daarnaast is er ook de aanwezige euforie van het behalen van de deadline en dit geeft goesting voor het volgende project en zo kan je makkelijk de signalen verklaren en eigenlijk ook negeren.

 

Wat als je emmer vol is?

Wanneer ik bovenstaand voorbeeld toelicht, dan hoor ik iedereen zeggen dat dit logisch is en inderdaad een mogelijke oorzaak is van vele kwaaltjes. Waarom is dit dan toch zo moeilijk toe te passen en gaan we pas over tot actie wanneer het eigenlijk ‘te laat’ is?

Het antwoord is zeker niet dat je niet wil luisteren naar alles wat er wordt verteld in de media. Het antwoord is ook niet eenduidig, het is een combinatie van een aantal zaken.

Zo is er de ‘marge’ die je lichaam toelaat waarbinnen je kan ‘spelen’. Je lichaam laat toe dat er afwijkingen zijn op het evenwicht in verschillende systemen. Dit laat ons toe om niet onmiddellijk te moeten reageren op verschillende signalen. Het nadeel is echter dat we dan makkelijk signalen kunnen negeren en we niet duidelijk weten wanneer we aan de grens komen van de marge die het lichaam ons geeft.

De marge die ons lichaam ons geeft of de speelruimte waarin we wel wat mogen toelaten kan je makkelijker voorstellen door een emmer. De lichamelijke kwaaltjes, de signalen die ons lichaam ons stuurt wanneer er iets hapert, doet de emmer stilaan vollopen. We kennen dan allemaal de spreekwoordelijke laatste druppel die de emmer doet overlopen. Dit resulteert dan in een hevige reactie van het lichaam om ons te verplichten hier iets aan te doen. We worden ziek, de pijn is zo hevig dat het je dagelijks leven belemmert, je bent oververmoeid,….

Vaak wordt dan gesproken over wat de emmer deed overlopen, nl die laatste verkeerde beweging, of de laatste week waarin je te weinig geslapen hebt, of de etentjes van de afgelopen weken die minder gezond waren,….

 

Ben jij bereid World Class te worden op het niveau van jouw gezondheid?

Het is duidelijk niet de laatste druppel die je aandacht vraagt om een oplossing maar wel de verscheidenheid van oorzaken die stelselmatig je emmer heeft doen vollopen. Het in kaart brengen van de mogelijke verstoorders van je systeem stelt je zelf in staat op lange termijn te ageren, om je emmer opnieuw minder vol te laten zijn en deze ook zo te houden.

Het in kaart brengen van de mogelijke oorzaken kan je onderverdelen in 3 domeinen: stress, voeding en bewegen. Op elk van deze 3 domeinen zijn er mogelijk storingen die ons lichaam uit balans kunnen brengen. Gecombineerd met het feit dat we allemaal uniek zijn met onze unieke eigenschappen is dit ook voor elk van ons een ander verhaal.

 

  • Voeding – welke voedingsbestanddelen zorgen voor voldoende energietoevoer en welke voeding ervaart jouw lichaam als moeilijk en vraagt het juist veel energie om het te kunnen opnemen. Bepaalde stoffen kan je lichaam ook soms helemaal niet opnemen waardoor je onbewust je lichaam onnodig belast.

 

  • Stress – de persoon wie je bent, de persoonlijke eigenschappen die je bezit bepalen mee hoe je reageert op verscheidene situaties. Bepaalde situaties kan je ervaren als vermoeiend en stresserend en andere situaties eerder motiverend en ondersteunend.

 

  • Beweging – de houding en activiteiten die je hebt gedaan bepalen mee hoe je lichaam zich heeft aangepast. Dit komt tot uiting in de manier hoe je vandaag beweegt. De aanpassingen zorgen ervoor dat bepaalde zones een verminderde beweeglijkheid vertonen die andere zones verplichten om meer te doen.

 

 

Your Health Tour

Tijdens een 3-daagse opleiding krijg je de mogelijkheid meer inzicht te krijgen in de werking van jouw lichaam op de domeinen van voeding, stress en bewegen. Elke dag nemen we 1 domein onder loep, verkrijg je jouw persoonlijke info en stellen we samen een actieplan op om deze info om te zetten in de praktijk.

Tijdens deze 3 dagen word je geïnformeerd over de mogelijke valkuilen die er kunnen zijn en welke strategieën die je kan toepassen om de valkuilen te voorkomen.

Deze 3-daagse kan je omschrijven als een uniek netwerkmoment met en tussen ondernemers waarbij jouw gezondheid centraal staat. Het is een investering om (de signalen van) je eigen lichaam beter te leren kennen.

Meer info: http://www.connexi.eu/tour/your-health-tour

 

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Recente artikelen