Te Weinig Zelfvertrouwen? Dat Merk Je Aan De Manier Waarop Je (Niet) Beweegt…

Door Jeroen Klinckaert / 09/06/2016 / Fitter worden, Pijn bestrijden, Gezondheid

Je hebt dit vast al eens gehoord: om een tekort aan zelfvertrouwen (te wijten aan uiterlijk, fitheid of een bewegingsbeperking) op te lossen moet je gaan bewegen. Immers, dankzij het sterker, leniger of slanker zijn, verhoogt je zelfvertrouwen.

Maar zou het ook kunnen zijn dat pàs wanneer ons zelfvertrouwen hoog genoeg is, we in staat zijn om ten volle te gaan bewegen en fit te worden?

Want de grootste stap die de meeste mensen moeten overwinnen is dan ook die éérste stap; de stap die nodig is om van de stoel te komen.

Waarom ons lichaam niet graag beweegt – of niet graag stopt met bewegen

Heel wat mensen in onze huidige maatschappij zijn inactief. Weliswaar niet altijd gewild: pijn, tijdsgebrek of fysieke beperkingen zijn steeds vaker voorkomende factoren die geen goede invloed hebben op onze fysieke activiteit.

En daarnaast is er ook een andere, minder gekende factor die ons tegenhoudt om te bewegen. Eentje die we niet onder controle hebben maar toch kunnen beïnvloeden.

Die factor blijkt ons lichaam zelf te zijn.

Het zit namelijk zo: een lichaam dat wordt uitgedaagd (hoe klein ook de uitdaging) om te veranderen zoekt altijd naar bekende patronen. Zowel in de positieve zin als in de negatieve zin. Waarbij het in de negatieve zin meestal zelfs kiest om niets te doen: het blijft liever bij het gekende.

Wanneer we kijken naar inactieve mensen zien we dan ook dat het lichaam –het onbewuste brein eigenlijk- ons elke seconde vertelt: blijf maar lekker zitten. Het lichaam blijft liever in de ‘slechte’ status quo dan een onbekende positieve verandering in te zetten.

Het blijft liever in zijn comfort zone: de zone waar de hersenen gebruik maken van gekende info waarbij ze al weten wat de uitkomst is. Ze weten perfect dat als ze commando A geven (niet bewegen), dan krijgen ze resultaat B (rust, niet zweten, niet moe zijn).

Het gaat bovendien zelfs zo ver dat wanneer de hersenen wéten dat resultaat B gepaard gaat met negatieve zaken zoals een negatief zelfbeeld, pijn of spanning, het nog steeds eerder gaat kiezen voor het gekende… in plaats van een commando te geven waarbij het niet op voorhand weet wat het resultaat gaat zijn.

Bij een ‘zwarte vlek’ van ongekende mogelijke resultaten, gaat je lichaam van nature altijd kiezen voor de veiligheid van zijn comfort zone. Het wil gevaar vermijden, en dus kiest het voor gekende patronen.

En net daar komt zelfvertrouwen om de hoek kijken.

Hoe zelfvertrouwen gelinkt is aan beweging

Zelfvertrouwen hebben hangt in zijn essentie eigenlijk niet af van ‘fit zijn’ of ‘mager zijn’.
Er zijn voorbeelden genoeg van mensen, zowel atleten als amateursporters, die ondanks overgewicht of beperkingen vol zelfvertrouwen bewegen. Waar het wél van afhangt is de manier waarop je je lichaam kan bewegen, vrijheid voelen en het fysieke gevoel hebben dat je niet beperkt bent.

De voornaamste aansteker van laag zelfvertrouwen… is dus bewegingsbeperking.

Wanneer we een situatie opzoeken met veel onbekende parameters of uitkomsten (zoals een beweging uitvoeren die je niet gewoon bent), vallen we terug op het vertrouwen in onze eigen capaciteiten om in elke situatie een oplossing te vinden.

Dit vertrouwen, samen met onze zelfcontrole en eigenwaarde, vormt een fragiel domein dat bij velen op een laag pitje draait. Met als resultaat dat het lichaam geen middelen vindt om in onbekende situaties oplossingen te gaan zoeken, en dat het lijkt alsof het zelfs geen oplossingen zal kunnen vinden.

Op zo’n moment zegt ons lichaam als snel: “Stop, je moet zelfs niet denken aan een andere piste, blijf maar lekker in je gekende patroon.”

Het verbazende is dat onze hersenen ons dit dan ook zelfs laten zeggen. Denk maar aan het zinnetje: “ik ga er maar moeten mee leven”.  Herkenbaar? Ik dacht het wel.

Meer zelfvertrouwen, minder operaties?

Ook dokters geven soms snel mee dat je “maar moet leren leven” met pijn of beperking, zoals bepaalde bijwerkingen en neveneffecten van operaties. (Ondanks dat meerdere operaties, zoals bij bijvoorbeeld hernia, niet nodig zijn.)

Operaties worden door de band heen ingezet om problemen vooral lokaal op te lossen. En dat doen ze ook. De arts weet evenwel ook vooraleer hij begint, dat er ergens negatieve effecten zullen optreden omwille van die operatie: functionele effecten (een spieronevenwicht) maar ook medicatie-effecten. We beseffen dat, maar toch kiezen we voor de operatie om hier en nu meteen het probleem op te lossen; de neveneffecten daar moeten we maar mee leren leven.

Nochtans is er in een pak gevallen ook een andere manier, zonder operatie. Een weg zonder neveneffecten, die dan iets langer duurt om tot resultaat te komen. Een weg die meestal ook onbekend voor je lichaam omdat het die niet kent of  verloren geraakt is.

En hier steekt de rol van zelfvertrouwen weer de kop op: deze weg kiezen vraagt vertrouwen in de (bewegings-)capaciteiten van je eigen lichaam. Zowel fysiek: kan ik links, rechts, over, onder, naar achter, etc; als psychologisch: ga ik het kunnen, ga ik het alleen kunnen, ga ik het zonder schrik kunnen. Al deze elementen bepalen of je zal kiezen voor het oude bekende (niets doen en het overlaten aan de dokter) of het nieuwe onbekende waarbij je jezelf gaat proberen helpen.

Wat komt er dan eerst: bewegen of zelfvertrouwen opbouwen? En hoe zorg je dan dat je effectief de stap (vooruit) zet?

Het is overduidelijk geen éénrichtingsverhaal. Je zelfvertrouwen krijgt een boost als je fysieke veranderingen doormaakt, maar je lichaam heeft ook het nodige vertrouwen nodig om je zo goed, soepel, vrij en maximaal te laten bewegen.

Daarom raden we je aan om beweegactiviteiten te kiezen die je direct (in plaats van pas na 10 weken) beter doen voelen en vertrouwen geven. Daarnaast is het een goed idee om een coach onder de arm te nemen die helpt om de juiste bewegingsactiviteiten te vinden om jouw lichaam stapje per stapje beter te laten bewegen.

Iedereen heeft het potentieel om voluit te bewegen… go for it!  

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.