Lang zitten bezorgt mij rug -of nekpijn!

Door Jeroen Klinckaert / 14/10/2018 /

 

Wanneer we lang moeten zitten kan het lichaam op bepaalde plaatsen pijnlijk of gespannen aanvoelen. Dit komt omdat de de rug en de nek in een zithouding een hogere druk moeten weerstaan dan in een rechtopstaande positie. Deze druk wordt enerzijds ontwikkeld door het gewicht van onze romp en anderzijds door de zwaartekracht. Onze romp wordt in een rechtopstaande positie gedragen door onze benen, in zit valt deze ondersteuning weg waardoor het gewicht samenkomt onderaan in onze rug. De tweede factor, zwaartekracht zorgt ervoor dat alles op aarde naar beneden geduwt wordt. 

Een verhoogde druk?

In zithouding wordt het bekken gedragen door een stoel of ... , waardoor de mogelijkheid verdwijnt om het bekken te bewegen. De beweging in het bekken is noodzakelijk om de druk van bovenaf te kunnen opvangen en door te geven naar beneden. In de zithouding valt dit dus weg en ontstaat er een grote druk ter hoogte van de onderrug en het bekken.


Doordat de druk duwt op ons lichaam ontstaat er een situatie waarin er minder plaats is dan voordien. Minder plaats of ruimte zorgt ervoor dat onze spieren, gewrichten, botten,... dichter bij elkaar zitten. Er ontstaat een soort van wrijving die telkens "schuurt" tegen onze spieren, gewrichten, botten,... . Zitten wordt dan zeer onaangenaam en uiteindelijk kunnen pijnklachten ontstaan. 

Werk preventief.

De pijn kan opgelost of verlicht worden door de ruimte in de onderrug groter te maken. Zorg in de eerste plaats voor variatie in je houding. Tracht om de 20' minuten de zithouding af te wisselen met een rechtopstaande houding en beweeg zeker 1'.

Je kan je lichaam ook voorbereiden/trainen om de negatieve impact van het zitten beter aan te kunnen. Door mobiliserende oefeningen te doen wordt de ruimte groter, waardoor de wrijving en druk afnemen. Dit resulteert in minder pijn en het langer kunnen volhouden van de zithouding.  

Via de bewegingsscreening bekijken we hoe jouw lichaam zich heeft aangepast aan je huidige activiteiten en/of blessures. Vanuit deze kennis maken we een persoonlijk oefenschema op maat voor jouw lichaam. Deze oefeningen zijn ideaal om te integreren in elk moment wanneer je jouw zithouding verlaat.

Wil je weten hoe jouw persoonlijk oefenschema eruit ziet? Contacteer ons vrijblijvend.

 

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Recente artikelen