Lage rugklachten door mijn voeten?

Door Team Intelligent Motion / 28/09/2015 / Rugprogramma, Pijn bestrijden

De oorzaak van rugpijn ligt niet altijd aan de rug

Wanneer we rugpijn hebben, gaan we er steeds vanuit dat het probleem zich in de rug bevindt. Dit is echter niet altijd het geval. In sommige complicaties kunnen de voeten de oorzaak zijn, maar wordt de pijn waargenomen ter hoogte van de rug. Dit is mogelijk omdat het lichaam opgemaakt is om de krachten die het te verwerken krijgt van buitenaf in zijn geheel op te vangen. In geval van een overbelasting krijgt de zwakste schakel van het lichaam het zwaarst te verduren. Hoewel dit bij iedereen kan verschillen, krijgen de meeste mensen last van hun onderrug.

Functie van de voet

Eén van de taken van onze voeten is het absorberen en verspreiden van de schokken bij elk grondcontact tijdens het wandelen. Elke schok wordt doorgegeven via het onderbeen naar het bovenbeen tot aan de heup en uiteindelijk het bovenlichaam en de armen. De voet maakt hiervoor gebruik van haar mobiliteit om dit allemaal in goede banen te leiden. De bewegelijkheid van de voet is met andere woorden cruciaal om de blessurelast tot een minimum te herleiden.

Hoe bewegelijk zijn onze voeten?

Onderaan wordt een tekeningen afgebeeld met de drie verschillende richtingen waarin de voet kan bewegen, namelijk voorwaarts, zijwaarts en met een rotatie. Het is echter niet ongewoon dat bij sommige mensen de mobiliteit van hun voeten gereduceerd is. Dit verhindert een goede schokabsorptie waardoor vervolgens de verspreiding minder optimaal verloopt. Dit zorgt na verloop van tijd voor een overbelasting waardoor er pijn ontstaat ter hoogte van de lage rug.

Herstellen van de mobiliteit

Mensen met lage rugklachten worden aangeraden om de mobiliteit ter hoogte van de voeten eens te laten nazien. Door de mobiliteit van de voeten te herstellen, is het mogelijk dat er een duidelijke verminderde pijnsignaal wordt ervaren ter hoogte van de lage rug. De foto’s onderaan zijn voorbeelden van oefeningen die de mobiliteit van de voet terug kunnen herstellen. Voer beide oefeningen zo’n drie keer per week uit en ervaar zelf het verschil. Let wel op! Voel nooit pijn tijdens de oefeningen en beweeg tot waar het lichaam kan bewegen. Forceer deze bewegingen nooit.

Oefening 1

Plaats beide handen op schouderhoogte tegen de muur en steun op één been. Breng de knie van het andere been tot 90° en zwaai vervolgens dat been van links naar rechts, zonder de steunvoet mee te draaien.

Oefening 2

Plaats beide handen op schouderhoogte tegen de muur en steun op één been. Duw de andere voet afwisselend schuin links en rechts naar voor. Ontspan hierbij het steunbeen, waarbij de knie plooien mag.

Reacties op dit artikel

Leuke oefeningen! Ik ben laatst naar KPR geweest om mijn Bekkenscheefstand te laten verhelpen dit heeft mij veel goeds gedaan! Met deze behandeling en jullie oefeningen ben ik er weer helemaal boven op nu en kan ik alles weer pijnloos doen.

Gepost op 24 november 2016 door Freek Slachter rugpijn

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.