Laat (wel met) je voeten spelen!

Door Jeroen Klinckaert / 22/11/2017 / Fitter worden, Sportprestatie verbeteren, Pijn bestrijden, Gezondheid

Voel je soms je achillepees eens zeuren, de knieholte te veel spanning hebben, spanning in je onderrug, pijnlijke voeten, vermoeide voeten,…

De oorzaak kan soms eenvoudig zijn:

'Wanneer je voet de vertaling niet kan maken naar het transversale vlak, dient de impact van elk contact met de grond opgevangen worden door een te beperkt aantal spieren.'

Breng 33 botten in beweging!

De voet is een onderschat deel van ons lichaam, een deel dat meer doet dan we zouden vermoeden en waar misschien toch te weinig aandacht naar gaat.

De voet en het enkelgewricht bestaan samen uit 33 verschillende botten. Elk met z'n specifieke vorm, gemaakt om samen te bewegen.

De vraag is nu: laat je ze bewegen?

De speeltuin voor de botten van je voet.

Op het eerste zicht is dit heel simpel, loop blootsvoets rond en daar is de speeltuin voor je botten. De vrijheid om te mogen en kunnen bewegen in alle mogelijke richtingen.

Het is echter niet alleen belangrijk om deze botten te laten bewegen en ze de vrijheid te geven, het creërt tevens de voorwaarde om elke impact die we creëren door te wandelen efficiënt te kunnen opvangen en verdelen over het hele lichaam.

Wanneer dit niet of te weinig gebeurt dan dienen we terug te vallen op een beperkt aantal spieren die te veel moeten werken. Dit zijn onder andere de fascia plantaris, de tibilias, de achillepees, de hamstrings, de kuiten en de quadriceps en mogelijks ook de lage rug.

Het aanpassingsvermogen van het lichaam.

Ik zie je nu zo denken: mijn voeten voelen zich niet meer comfortabel bij al deze bewegingen, blootsvoets lopen biedt me niet het comfort dat ik zou willen! Dus ….

Ik volg je zeker in deze redenering, zo lang je geen alternatief hebt om dit wel stap voor stap aan te pakken en zo opnieuw de voordelen te ervaren van je voeten en om er opnieuw mee te (laten) ‘spelen’ :).

Via volgende link vind je 2 oefeningen die je kan uitproberen om je voeten in beweging te brengen.

https://app.skill-up.com/training/wall/18208?workoutcode=sNOcXEsdHR26

Deze 2 oefeningen doen 2 zaken:

  1. het maakt je bewust over de beweeglijkheid van je 33 botten
  2. het geeft je geen excuus meer om je voeten niet in beweging te brengen

 

Become the Master of Your Health!

Kom op 1, 2 of 3 december naar onze OpenBeweeg Dagen en ontdek wat dit voor jouw lichaam betekent!

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Recente artikelen