Ik ga vaak wandelen maar ben toch snel buiten adem

Door Jeroen Klinckaert / 14/10/2018 /

Wanneer we vaak gaan wandelen ervaren we in het begin een energieboost. We voelen ons fitter, vergroten ons uithoudingsvermogen, zijn eens buiten,… . 
Na een tijdje is het effect van wandelen op je uithoudingsvermogen uitgewerkt.

Wandelen heeft namelijk een “beperkte houdbaarheidsdatum” om effect te blijven creëren. 
Binnen de trainingsleer zijn er twee belangrijke zaken van groot belang om uithouding te vergroten. Als eerste is het noodzakelijk om regelmatig te bewegen. 1x in de week is te weinig om progressie te kunnen maken. 

Als tweede is er het principe van “overload” wat eigenlijk betekent dat er geleidelijk een beetje meer of sneller zal moeten gewandeld / gelopen / gefietst / … worden. Als we telkens dezelfde training doen zal dit uiteindelijk geen effect meer hebben op ons uithoudingsvermogen. Om te kunnen spreken van het verbeteren van ons uithoudingsvermogen moet een training dus zwaar genoeg zijn, moeten we opbouwen in intensiteit en frequentie. Wandelen zal dus in het begin een gunstig effect hebben op de uithouding maar na een tijd is het effect uitgewerkt. 

Wil jij ook werken aan je uithoudingsvermogen? Door middel van een fietsproef brengen we je huidig uithoudingsvermogen in kaart en stellen we een persoonlijk trainingsschema op! 

Meer info: ksenija@intelligentmotion.be

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Recente artikelen