Hoe de meeste rugschooloefeningen je rugpijn erger maken… in plaats van ze te verlichten.

Door Matthias Weemaels / 10/03/2016 / Rugprogramma, Pijn bestrijden

 
Mensen met rugpijn herkennen het volgende absoluut. 
 
Dankzij de rugpijn die ze soms al jaren hebben, blijken heel wat mensen niet meer in staat te zijn om bepaalde handelingen uit te voeren. Diep door de benen hurken, boodschappen uit de koffer tillen, iets zwaardere dingen oprapen, specifieke sportbewegingen, etc. Het lijstje is verre van volledig. 
 
Maar toch, als er dan plots iets van het aanrecht schuift of een kleinkind zijn evenwicht verliest op die nog net iets te grote stoel, slaagt ons lichaam er toch in om op dat moment die ‘vergeten’ bewegingen snel in te zetten om erger te voorkomen.
 
Hoe dat mogelijk is? Wel, ons lichaam wìl eigenlijk altijd maximaal bewegen. Maar daarvoor moeten onze hersenen dat eerst toelaten.
 

De belangrijke verandering van Weight Watchers: van focus op afvallen naar focus op bewegen

 
Toen we met Intelligent Motion op bezoek waren bij Weight Watchers, merkten we iets belangrijks op.
 
Op vlak van afvallen draagt Weight Watchers al tientallen jaren zijn steentje bij aan de gezondheidszorg. Maar ook al hecht Weight Watchers ondertussen meer belang aan beweging na zich jaren te focussen op voeding, heeft het overgrote deel van hun leden gewoonweg geen goesting om te bewegen. Velen ontbreken een minimum aan beweging tijdens de week en eigenlijk, willen de meesten gewoon liever in hun knusse zetel blijven zitten. Alle motivatie om te bewegen ontbreekt. De focus ligt volledig op afvallen, en (terug) bewegen wordt volledig vergeten.
 
De nood van Weight Watchers werd dus meteen duidelijk na ons gesprek: ‘We moeten onze leden dringend in beweging krijgen’.
 
Tijd voor een rugprogramma zou je denken. Maar is dat wel voldoende?
 

Wat is dan het beste... rugschooloefeningen die het lichaam vastzetten, of eerder laten bewegen?

 
Terug naar de hersenen. Onze hersenen beschikken over 2 delen: een deel dat onze bewegingen stuurt zonder dat we er bij nadenken, en een deel waarmee we onze handelingen wel actief kunnen sturen.
 
De meeste bewegingsmethodes (om bijvoorbeeld rugpijn te verlichten) die al jaren gekend zijn, zijn er op gericht om ons iets aan te leren. Een bepaalde spier sterker maken, een bepaalde controle houden, in een bepaalde richting sneller bewegen, of een bepaalde controle in de buikspieren uitoefenen. Alleen zijn deze uitsluitend gelinkt aan het actief sturen van onze handelingen.
 
Als we dan kijken naar de populaire rugschooloefeningen (denk aan ‘Bridge’ en ‘Plank’) en rugprogramma's, dan zie je heel goed hoe deze zich baseren op het stabiliseren van je rug, als het ware ‘vastzetten’ van je rug, en je daarbij strikte bewegingen aanleren. Let op met je romp, let op met hoe je jouw voeten plaatst, let op met je knie, etc. Dit alles omdat men ervan uitgaat dat zodra iemand pijn ervaart, je die beweging moet gaan vermijden... Terwijl het lichaam wel een intrinsieke goesting heeft om te bewegen.
 
Onze dagelijkse handelingen daarentegen, zoals iets oprapen, buigen in een bepaalde richting, een draaiende beweging maken, iets opvangen, ... daar zouden we eigenlijk niet bij moeten nadenken. Bij die handelingen werken onze hersenen en ons bewegingsapparaat samen om als het ware instinctief de beweging uit te voeren die nodig is.
 
En net dat innovatieve inzicht willen wij gaan toepassen in het behandelen van rugproblemen.

Het doel: bewegen zonder schrik of pijn

Wij willen zorgen dat mensen in tegenstelling tot vroeger geen schrik meer hebben om te bewegen. Je kan eigenlijk nooit fouten maken; je berokkent je lichaam nooit kwaad als je minder juist zou staan. Je mag daarbij zo goed als niet nadenken over het bewegen zelf, en het enige criterium is: het mag nooit pijn doen.
 
Binnen die bewegingsgrens waar het nooit pijn doet, is het vooral belangrijk om continue te bewegen. Liefst dan nog gevarieerde bewegingen die gebeuren in alle mogelijke richtingen en het liefst in de richtingen die we dagelijks bijna nooit meer doen, want de meeste van onze bewegingen zijn tegenwoordig beperkt in het voorwaarts bewegen en verplaatsen. Terwijl onze range van bewegingsmogelijkheden véél groter is dan dat!
 
Want hoe meer het lichaam wordt aangewakkerd door (gevarieerde) beweging, hoe meer het aangeeft: "hey, ik wil gaan bewegen". Door terug meer bewegingen te gaan uitvoeren, vergroot de bewegingsherkenning in de hersenen, zodat de hersenen nog meer beweging vragen. Je hersenen voelen letterlijk opnieuw aan dat zitten nefaster is voor het lichaam dan in beweging komen, en zorgen er uiteindelijk voor dat je bewegingsmogelijkheden weer aangroeien. En net dat punt willen we bereiken door onze bewegingsmethode, uitgewerkt in ons eigen rugprogramma.
 
Dus wil je jouw rugpijn oplossen? Dan heb je dringend nood aan méér beweging… niet minder.  

 

Reacties op dit artikel

Positieve benadering om te bewegen zonder krampachtigheid uit schrik voor plotse rugpijn.

Gepost op 16 maart 2016 door Jef Geldof

Beste
Geven jullie lessen in Roeselare ?
Mvg
Greta

Gepost op 13 juli 2016 door Greta Detailleur

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Recente artikelen