Het Slechtste Advies Dat Iemand Kan Krijgen: “Je Moet Iets Van Sport Doen”

Door Jeroen Klinckaert / 23/05/2016 / Rugprogramma, Fitter worden, Pijn bestrijden, Gezondheid

“Je moet iets van sport beginnen doen.”

“Je moet wat gezonder eten.”

“Je moet minder zitten.”

Geen wonder dat mensen chagrijnig worden. Zinnetjes zoals deze zijn de meest logische, maar tegelijk ook de meest nutteloze adviezen die iemand kan krijgen.

Echte dooddoeners, want iedereen wéét dat je beweging nodig hebt, dat je minder moet zitten, dat je gezonder moet eten.

Maar wat moet je dan exact doen? Hoe moet je het aanpakken? Hoeveel mag je van iets eten? Wat is dan wel goed/gezond/genoeg?

Waar de meesten onder ons nood aan hebben is duidelijkheid. Een actieplan, of op zijn minst een paar specifieke actiepunten en concrete to-do’s, aangevuld met de nodige details.

Laat ons even dieper ingaan op het aspect sport en bewegen, ons stokpaardje bij Intelligent Motion.

Waarom je niet zomaar mag beginnen met sport.

Aan sport doen wordt enorm gepusht als één van de belangrijkste oplossingen voor overgewicht, maar ook als oplossing voor mentale stress.

Alleen staat niemand er bij stil dat sport vaak geassocieerd wordt met afzien, en dat men veelal te snel en te hevig wil gaan. Komt daarbij dat afzien meestal helemaal niet hoéft om te bereiken wat je wil bereiken. Het kan zelfs nefast zijn voor je gezondheid…

Een waarschuwing die we onze klanten geven is bijvoorbeeld deze “Let op met een fysieke mentale ontspanning.”

Heel wat mensen die een stresserende dagjob ervaren, genieten er van om te gaan hardlopen om zo de stress van zich af te schudden. En terecht, want endorfines (je weet wel, die ‘geluksstof” die in de hersenen wordt losgelaten bij bepaalde inspanningen) kunnen helpen om stress te verlichten.

Maar tegelijkertijd moet je opletten: is je lichaam zelf wel klaar om die impact van dat lopen op te vangen? Want je gaat lopen met een mentale druk -spanning voor je lichaam- en daar voeg je nog eens fysieke spanning aan toe. (PS: ongeacht de oorsprong, fysieke of mentale spanning, is de impact op het lichaam altijd hetzelfde: stress.)
Hoe langer die combinatie van fysieke én mentale spanning zich blijft opbouwen in je lichaam, hoe dichterbij het moment dat je lichaam plots STOP zegt... Met pijn als resultaat.

Wat je dan hoort zijn zaken zoals: “Och ja, ik ben ook geen 20 jaar meer”, “Och ja, daar ben ik ondertussen te oud voor” of “Ik moet me er bij neerleggen. Ik kan gewoon niet meer hardlopen”.

En dat is spijtig, want het lopen als beweging zelf heeft niets met de pijn te maken… uitgezonderd dat het lopen de uiteindelijke uitlokkende factor blijkt te zijn. Wat dus ook betekent dat zodra je de juiste oorzaak kan vinden en aanpakken… je terug zonder problemen kan lopen.

We hebben uiteindelijk maar 1 emmer (ons lichaam) ter beschikking waarin onze stress wordt opgevangen. Continu stress toevoegen kan leiden tot overlopen van die emmer, en dus is het belangrijk om regelmatig je emmer leeg te maken door te ontspannen. 

Het grote verschil tussen sport, bewegen en Intelligent bewegen

Daarnaast is er nog iets anders waar wij ons hier bij Intelligent Motion mateloos aan storen. Geen zin zoals “je moet sporten”, het is zelfs maar een klein woordje.

En dat woordje is: ‘bewegen’.

“Je moet gaan bewegen” is opnieuw een advies dat veel te gemakkelijk wordt gebruikt. Bewegen is een ding... écht bewegen is iets heel anders. 

Écht bewegen draait om bewegingsvariabiliteit: bewegen met meer variatie, in alle mogelijke richtingen, op verschillende manieren. Draaien, rekken, buigen. En vooral niét in hetzelfde patroon dat je lichaam al kent of dat in je lichaam is ‘ingesleten’. Door bewegingsvariabiliteit zorg je er namelijk ook voor dat de impact op ons lichaam door meerdere delen van ons lichaam wordt opgevangen, waardoor er geen overbelasting op specifieke plaatsen kan optreden.

Bewegingsvariabiliteit is zodoende iets waar wij enorm op hameren in het begeleiden van mensen die fitter willen worden of die pijn lijden. We noemen het dan ook ‘intelligent bewegen’: slim en op de juiste manier leren bewegen om te zorgen dat je jouw pijn en problemen oplost in plaats van verergert of creëert.

3 vragen die je je moet stellen voor je halsoverkop gaat sporten of bewegen

Beweeg je niet veel, en krijg je van iemand de raad om te sporten of bewegen?
Weet dan dat je lichaam zal moeten voorbereid worden om de lichamelijke impact op te kunnen vangen dat je het zal aandoen.

Zorg dat je het antwoord weet op deze vragen:

  1. weet jij hoe groot de impact is die jouw lichaam de afgelopen jaren heeft moeten ondergaan?
  2. Weet jij welke zones van je lichaam daardoor overbelast geraakt zijn?
  3. Weet jij waarom jouw lichaam nog niet klaar (genoeg) is om die activiteit te doen?

Wanneer je jouw lichaam met deze vragen in kaart hebt gebracht, ben je klaar om juist te gaan bewegen… en uiteindelijk zoveel sport te doen als je wil doen.

 

Reacties op dit artikel

Fitter worden

Gepost op 31 juli 2016 door Ingrid Reyniers

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.