Help Ik Zit Te Veel!

Door Team Intelligent Motion / 23/07/2017 /

We beginnen al zittend aan het ontbijt, daarna gaan velen onder ons met de auto naar het werk. Om op het werk veelal achter de bureau te zitten. Eenmaal onze werkdag erop zit, keren we zittend huiswaarts om nadien tot rust te komen en zittend te eten. Velen onder ons sluiten de werkdag af al zittend in de zetel om nadien te gaan liggen in bed.

Geen paniek! Je bent zeker niet alleen.

Herkenbaar? Geen paniek, even terug naar onze roots! De mens is van nature gewoon om te bewegen denk aan het jagen, verdedigen tegen indringers of zoeken naar een schuilplaats. De dag van vandaag is de invulling deze primaire behoeften verandert, sterke huizen beschermen ons en de supermarkt maakt eten zoeken makkelijk. Toch blijft ‘beweging’ een primaire behoefte van de mens! Wanneer mensen te lang stilzitten heeft dit negatieve gevolgen op korte en langere termijn. Stress, constipatie, verhoogd risico op diabetes of obesitas zijn maar enkele mogelijke gevolgen van ons zitgedrag.

Lang zitten heeft direct effect op de concentratie en de kwaliteit van ons werk. Later kunnen we minder goed slaap vatten om nog later last te krijgen van spierpijn.

Ik heb een kantoorjob, wat nu?

Mensen met een kantoorjob kunnen hun zitgedrag aanpassen om zelf vitaler te worden en minder vermoeid de dag door te komen! De wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om, om de 30 minuten zitten even kort te gaan bewegen. Verder is meer dan 2u ononderbroken zitten echt af te raden! 

Kleine trucjes zoals het koffiemachine aan de andere kant van de kamer te plaatsen of de printer in een ander lokaal zetten zorgen ervoor dat mensen (on)bewust gaan bewegen. Tijdens het telefoneren rechtstaan of rondwandelen, tijdens vergaderingen rechtstaan aan staantafels of zitten op een zitbal zijn kleine zaken die voor beweging op de werkvloer zorgen.

Mijn beweegwekker, mijn oplossing.

Iemand die om het uur een beweegmoment inlast kan zelf team bevorderend werken. Ikzelf zal nooit meer dan 30’ stilzitten achter mijn bureau, mijn ‘beweegwekker’ gaat af en dan ga ik bijvoorbeeld 15x pompen, 2km lopen, 10x springen of 5x op en af de trap lopen. Kleine zaken die de doorbloeding terug verhogen en mijn concentratie optimaliseren.

 

Kleine zaken die heel positief zijn voor je (latere) gezondheid! Je lichaam zal je dankbaar zijn!
In een volgende blog staan we even stil bij het zitgedrag van kinderen.

 

Veel succes! 

Ksenija Van de Voorde

 

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Recente artikelen