Een dipje na het middageten?

Door Jeroen Klinckaert / 14/10/2018 /

Een halfuur na het eten krijgen we soms een energiedip. We voelen ons moe, zouden eigenlijk een dutje kunnen doen. Helaas wonen we niet in Spanje waar ze ’s middags een siësta doen. Het wel of niet krijgen van een energiedip hangt nauw samen met ons voedingspatroon en onze bewegingen. 

Als eerste is er het voedingspatroon, onze voeding bestaat uit tal van voedingsstoffen. Elke voedingsstof moet door ons lichaam verteerd worden wat energie vraagt. Soms moet het lichaam meer energie gebruiken om voedingsstoffen te verteren omdat die bepaalde voedingsstof niet goed verdragen wordt door het lichaam of moeilijk kan opgenomen worden. Onze energiedip is hierdoor te verklaren.

Is gezonde voeding voor jou gezond?

Gezonde voeding zoals we ze kennen via de gezondheidsdriehoek biedt een uitstekend raamwerk om vanuit te vertrekken. Vanuit deze theorie dienen we nog steeds te kijken hoe ons lichaam reageert op de verscheidenheid aan voedingstoffen. Doordat elk van ons uniek is, reageert ook elk individu anders op voeding. Niet alle 'gezonde' voedingstoffen worden door iedereen even makkelijk opgenomen of afgebroken. Dit wordt bepaald door de uniciteit van je biochemisch proces, dwz het uniek karakter van de werking van je cellen. 

Een energiedip aanpakken via beweging.

Als tweede is er beweging, als we na het eten terug achter onze bureau gaan zitten is onze bloedcirculatie op een laag pitje. Door na het eten 10 minuten te gaan wandelen of een aantal lichaamsoefeningen te doen creëer je meer bloedcirculatie. Een actieve bloedcirculatie zorgt voor een goed transport van alle stoffen en tevens ook van zuurstof. Bovendien wordt je prefontale cortex, een deel in je hersenen, actiever waardoor je werkprestaties zullen verbeteren. 

Wens je meer info over jouw persoonlijk voedingspatroon? Aan de hand van onze vragenlijst kunnen we je gericht adviseren.

Klik hier voor de vragenlijst.

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Recente artikelen