Boycot Je Eigen Lichaam Niet! Ontwikkel Je Potentieel. (Deel 3/3)

Door Jeroen Klinckaert / 23/03/2017 /

We zitten inmiddels aan deel 3 en tevens het laatste deel over onze beschrijving van hoe je jouw potentieel kan ontluiken. Het zal je zeker niet verbazen wanneer ik je zeg dat het over beweging zal gaan :). We gaan je meenemen hoe we dit concreet aanpakken. Deel 1 en 2 hebben je kennis laten maken met het feit dat onze botten zweven in ons lichaam en dat we hierdoor een intelligente verpakking hebben. Het potentieel van ons lichaam zit duidelijk in de beweeglijkheid van ons totaal systeem.

Tot zover kan ik je volgen Jeroen, zei een klant vorige week maar hoe ga je dit in godsnaam bereiken? Is het geen logisch gevolg van ouder worden? Is het niet inherent aan de leeftijd dat ons lichaam minder de impact kan opvangen omdat het minder beweeglijk is?

Help ik word oud!

We kunnen er niet om heen, elke seconde tikt de klok een stapje verder en verouderd ons lichaam. Dit is een feit en iets wat we niet kunnen veranderen (hoe jammer dit ook is :)). De impact van de leeftijd is hiermee een feit maar betekent dit automatisch een verminderde beweeglijkheid?

Wat heeft nu de grootste impact? Elke seconde wat ouder worden of minder bewegen?

Neem even 5’ tijd om de afgelopen 10 jaar in kaart te brengen en kijk hoe actief je bent geweest tijdens deze periode. Hoeveel tijd heeft je lichaam actief bewogen en hoeveel heeft je lichaam stil gezeten of repetitief een zelfde beweging gedaan? Je hoeft je absoluut niet slecht te voelen mocht de balans meer naar het 2de deel van de vraag gaan, want ik denk dat dit voor velen onder ons een realiteit is. Het is nu eenmaal ingebakken in onze levensstijl en hier is niets mis mee! Wat we nu echter niet mogen doen is dit zomaar te verwarren met enkel ouder worden! Onze verminderde beweeglijkheid is hoofdzakelijk een gevolg van een verminderde fysieke activiteit gedurende een langere periode. We zijn inderdaad ouder geworden maar de impact van het minder bewegen weegt veel meer door.

OK Jeroen, ik ben nu 40 jaar, is het dan te laat?

Neen, zeker niet! Het kan hoogstens confronterend zijn om zelf te merken welke bewegingsmogelijkheden je lichaam ‘verloren’ heeft gedurende de laatste jaren. Je zal merken dat je lichaam niet meer de intelligente verpakking heeft waardoor de impact minder kan opgevangen worden. Dit kan misschien de laatste jaren geleid hebben tot spanning of overbelasting. Het leuke en fantastische aan het intelligent lichaam is dat het zich ook opnieuw kan aanpassen aan beweging. Je lichaam opnieuw laten kennismaken met beweging doet het letterlijk opnieuw opfleuren!

Let’s move!

Bewegingsvariabiliteit en vectorvariabiliteit zijn 2 aspecten die we integreren in onze bewegingen. Goochelen met moeilijke termen om simpel te zeggen dat bewegen in alle mogelijke richtingen, in alle mogelijke hoogtes en met alle mogelijke snelheden zeer gunstig is voor ons lichaam. Het is zoals we elke dag kunnen observeren hoe spelende kinderen dagdagelijks bewegen. De verschillende voetenposities, het reiken van de handen, het buigen en het strekken, …. zorgen ervoor dat de posities van de botstructuren nooit hetzelfde zijn en zo ook telkens andere bewegingen uitlokken van alle botten erboven en eronder. Bewegingsvariabiliteit kunnen we beschrijven als de diversiteit van bewegingen die elk bot in veel verschillende mogelijkheden laat bewegen.

Wanneer we nu bewegen dan gebeurt elke beweging met een bepaalde versnelling en soms ook aan een bepaalde snelheid. Doordat we ook onze massa in beweging brengen, resulteert dit altijd in een krachtproductie. Kracht is namelijk de resultante van ‘m x a’ (massa x versnelling). De uitvoering van onze bewegingen, snel of traag, bepalen dus de grote van de inwerkende kracht op ons lichaam, de kracht die ons lichaam dient op te vangen en te verdelen over het lichaam (cfr de lange brug).

Kracht wordt in de biomechanica steeds voorgesteld door een vector. Dit wordt voorgesteld aan de hand van een pijl, waarbij de grootte van de pijl de krachtgrootte voorstelt en de richting hoe de inwerkende kracht inwerkt op het lichaam. Vectorvariabiliteit is dan de variatie van de vector in grootte en richting.

Als conclusie kunnen we stellen dat bewegingsvariabilteit altijd zorgt voor vectorvariabiliteit. Maar waarom is dit belangrijk? Waarom dient de inwerkende kracht steeds variabel te zijn?

Het antwoord zit vervat in het model van bio-tensegriteit. Binnen dit model is het lichaam opzoek naar evenwicht tussen de duw en de trekkrachten. Doordat onze massa niet direct kan veranderen ligt de duwkracht vrij vast (mede bepaald door de zwaartekracht) en is de trekkracht de variabele factor. Verscheidene studies geven aan dat vectorvariabiliteit de veerkracht vergroot van het bindweefsel. De grotere veerkracht is dus letterlijk de tegenhanger van de duwkracht (de massa van ons lichaam). Het helpt ons om een evenwicht te hebben. Wanneer de duwkracht te veel zou zijn of de trekkracht te weinig, is er teveel druk op ons systeem en wordt beweging beperkt. Vrij vertaald betekent dat bewegingsvariabiliteit, bewegen in verschillende richtingen, ons lichaam de innerlijke ruimte krijgt om vrij te bewegen waarbij elke deel van het lichaam kan doen wat het hoort te doen.

Mobiliteit of stabiliteit en wat met bewegen?

Dienen we dan zeer mobiel te zijn of hebben we meer nood aan stevigheid en stabiliteit? Is bewegen niet een mooie mix van beide componenten die het samen mogelijk maken om te bewegen met controle en stabiliteit? We hoeven geen expert te zijn om te zien dat er geen enkele beweging bestaat die beide aspecten niet combineren. Het is altijd een samenspel van beide, waarbij mobiliteit en stabiliteit een sterk geheel vormen.

Bewegen in alle mogelijke richtingen biedt ons hierdoor de mogelijkheid om in z’n geheel beide zaken aan te spreken. Hierdoor kan een groter potentieel van ons lichaam gebruikt worden.

Boycot je eigen lichaam niet door minder te bewegen en/of minder gevarieerd te bewegen. Beweeg in 4 dimensies (1. # richtingen, 2. # hoogtes, 3 # groottes en 4 # tempo’s) en doe eens zot! 

Reacties op dit artikel

Dag Jeroen
Je kan goed schrijven
Het leest altijd vlot.
Helemaal te volgen. Fijn
Daar fleurt deze fleur van op
Groetjes fleur

Gepost op 23 maart 2017 door Fleur Admiraal

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Recente artikelen