Beweging, het beste medicijn tegen rugpijn.

Door Jeroen Klinckaert / 28/08/2017 /

De meest voorkomende chronische aandoening is lage rugpijn en het aantal mensen die eraan lijden is enorm. In Vlaanderen alleen al zijn er zo’n 1,3 miljoen mensen die chronisch rugpijn ervaren. Aan de hand van wetenschappelijke studies en internationale richtlijnen bestaat er een algemene consensus over het feit dat oefentherapie de beste behandeling is in functie van lage rugpijn. Deze stelling wordt ook bevestigd door het federaal kenniscentrum voor gezondheidszorg. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2982856#

Enkele mythes over rugpijn

Recent las ik een artikel waarin een aantal mythes over lage rugpijn werden besproken en vaak ook ontkracht. http://www.ul.ie/ullinks/research/lowering-back-pain-myths Dr Mary O’Keeffe van de universiteit van Limerick  heeft veel tijd gespendeert aan het bekijken van bestaande behandelingen en hun effectief nut bestudeert in functie van rugpijn.

Enkele mythes die ze beken heeft zijn:

  • Je kan rugpijn hebben zonder een rugletsel te hebben.
  • Bestaat ‘de juiste houding’?
  • Medicijnen zijn geen hulp in het aanpakken van rugpijn en/of versnellen van het herstel.

Beweging werkt!

Voor zeer veel diagnoses van lage rugklachten is beweging het beste medicijn. Dat hebben we met bovenstaande informatie goed begrepen.

Toch heb ikzelf bij deze stelling een vraag!

Wanneer de remedie zou eenvoudig is, waarom zien we in het IM-Huis zo veel mensen die bij ons komen aankloppen met rugklachten?

Telkens wanneer ik een artikel lees over pijn bestrijden met bewegen, blijf ik altijd achter met dezelfde vragen: Bewegen ok maar hoe? Welke beweging werkt en welke niet?

Beweeg intelligent zou ik zeggen :).

Zowel in de situatie waarbij er geen rugletsel is als wanneer er een hernia is, spondylolyse of een ander letsel aanwezig is, kan beweging je helpen om opnieuw pijnvrij te bewegen. Deze beweging dient wel de oorzaak van de pijn aan te pakken. Zeker in de situatie zonder letsel is de pijn afkomstig van verschillende factoren en is zo maar bewegen niet direct een juiste keuze. Wanneer er een letsel is, is er ook altijd een oorzaak, of meerdere, die gezorgd hebben voor dit letsel. Bewegen om de oorzaak van dit letsel aan te pakken lijkt me dan een ‘intelligente’ keuze.

Hoe kan je intelligent bewegen?

Intelligent bewegen heeft niets te maken met je IQ :), je hoeft dus zeker geen dokter of  burgerlijk ingenieur te zijn om dit kunnen uitvoeren en begrijpen. Om intelligent te bewegen dien je te weten hoe ons lichaam beweegt, wat pijn wil zeggen en hoe we onze bewegingen kunnen aanpassen. De term ‘bewust bewegen’ is in dit verhaal ook belangrijk. Bewust zijn wat je voelt als je beweegt, bewust zijn van wanneer je pijn ervaart, wanneer je moe bent, wanneer er spanning is,….

Hoe we bewegen, hoeveel, hoe lang, aan welke intensiteit,… zijn allemaal veranderende parameters die ons lichaam anders ervaart. Het kan zijn dat jij op een bepaalde manier wil/moet bewegen in functie van een bepaalde taak, maar dat jouw lichaam deze intensiteit niet meer aankan. Dit is dan het begin van forceren, want de taak moet gedaan worden! In deze situatie is meer bewegen niet direct de juiste keuze om je rugpijn aan te pakken maar wel bewegen om de oorzaak aan te pakken waarom het deze intensiteit niet meer aan kan.

Vele handen maken licht werk!

Ons lichaam is een vernuft systeem dat ongelofelijk in elkaar zit. Elk onderdeel van ons lichaam heeft een duidelijke functie. Het werkt niet wanneer elk onderdeel afzonderlijk werkt maar wel als elk onderdeel samen werkt als een perfect geöliede machine. Wanneer je lichaam op deze manier werkt, is het instaat om elke intensiteit, elke impact,… te verdelen over alle delen van het lichaam waardoor de belasting op elk apart onderdeel zeer beperkt blijft.

Het verdelen van de impact over elk onderdeel maakt dus dat we geen pijn krijgen maar wanneer er een schakel begint te sputteren start het probleem. Een onderdeel van ons lichaam dat om reden X niet meer voldoende doet, verplicht aan alle onderdelen om meer te doen dan nodig. Met de tijd zorgt dit voor overbelasting van bepaalde delen van het lichaam en komt dan ook de pijn!

In de volgende blog artikels gaan we telkens een concreet voorbeeld bespreken van mogelijke oorzaken.

Ik had nooit gedacht dat ik ooit nog zou tennissen!

Dat bovenstaande ook daadwerkelijk werkt, heb ik afgelopen zomer nog mogen meemaken. Een 8-tal weken terug maakte ik kennis met iemand die zeer veel rugklachten had. Hij had zowel een hernia als spondylolyse. De hernia had hij het laatst erbij gekregen, een 1,5j geleden tijdens het tennissen. Sindsdien heeft hij ook niet meer getennist en geloofde hij ook niet dit ooit nog te kunnen doen. Ik ben met hem op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaken van de hernia en hebben we via een persoonlijk programma gewerkt om alle afzonderlijke delen van het lichaam opnieuw te leren samen werken. Het resultaat is fantastisch! Hij staat sinds kort opnieuw op de tennisbaan en kan weer zijn geliefkoosde sport beoefenen. Hij dient weliswaar nog ‘bewust’ te zijn naar wat zijn lichaam aangeeft.

Een mooi voorbeeld van tot wat het lichaam in staat is!

Binnen een paar weken starten we opnieuw met het rugprogramma van Intelligent Motion. In dit programma staat bewustzijn centraal! Ervaren wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van jouw rugpijn om nadien via de juiste bewegingen terug het lichaam als één geheel te laten bewegen.

Wens je ook deel te nemen aan één van onze programma’s of wens je jouw verhaal met ons te delen, we horen het graag.

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Recente artikelen