Allen De Bel, op zoek naar zijn ultieme loopervaring.

Door Jeroen Klinckaert / 29/01/2017 /

Naast zaakvoerder van IM-Intelligent Motion en energetisch therapeut in het IM-Huis is hij een natuurtalent als marathonloper. Op zijn teller staan verschillende halve Ironmans, 1 volledige Ironman (IM Nice) en een 10-tal marathons. Zijn huidige tijden op de marathon zijn 1u14’ op de halve en 2u40’ op de volledige afstand. De uitdaging is een oplossing vinden om de efficiëntie te optimaliseren en het loopplezier te maximaliseren.

Het avontuur van Allen is vorig jaar gestart met de concrete vraag: “Jeroen, hoe kan je me helpen opdat mijn hamstrings 2 weken voor de wedstrijd niet gaan vast zitten?”

Wat vertelt ons de bewegingsscreening?

Op basis van de IM bewegingsscreening hebben we voor Allen de bewegingsmogelijkheden in kaart gebracht en geanalyseerd wat de mogelijke oorzaken waren van zijn hamstringprobleem. Wat ons direct opviel was dat zijn activiteit als triatleet ervoor gezorgd heeft dat een aantal zones van zijn lichaam het 3 dimensionaal bewegen wat verloren heeft. Op basis van de screening zijn we aan de slag gegaan met een persoonlijk oefenschema. Zo’n schema biedt ons de mogelijkheid om zeer gericht te werken naar de zones die hun bewegingsmogelijkheden verloren zijn. Voor ons restte dan nog enkel aan Allen de oefeningen aan te leren. Ons werk zat er dan op en kon Allen beginnen! Als doelstelling kreeg hij de opdracht deze oefeningen dagdagelijks te integreren in zijn looptrainingen of als een beweegmoment op de niet-trainingsdagen. Om de 4 à 5-tal weken was er een f-up om de evolutie in kaart te brengen en zijn oefenschema bij te sturen. Resultaat na een paar maanden: hamstringprobleem foetsie!

En nu het echte werk :)!

In de volgende fase van zijn zoektocht hebben we de doelstelling geformuleerd om de efficiëntie te optimaliseren tijdens het lopen. Concreet vertaald betekent dit voor hem, het inzakken op het einde van de wedstrijd verminderen of zelfs elimineren opdat het rendement van elke pas optimaal blijft.

De efficiëntie optimaliseren voor ons als bewegingscoach volgens de Intelligent Motion methode betekent het volgende: de capaciteit verhogen van het absorptievermogen van het lichaam. Kort en bondig vertaald gaat het over de mogelijkheid van het lichaam om makkelijk een impact op te vangen en te verdelen over het hele lichaam. Dit zorgt ervoor dat de impact niet op een lokaal lichaamsdeel beperkt blijft. En hele boterham maar wat betekent dit in de praktijk?

Elke oefening bestaat uit volgende elementen:

  1. Het lichaam moet instaat zijn om vlot en ritmisch multidirectioneel te bewegen.
  2. In elke oefening beweegt het lichaam als 1 geheel.
  3. Tijdens het bewegen is er een continu vloeiend ritme.
  4. Het lichaam maakt efficiënt gebruik van de natuurlijke krachten zoals de zwaartekracht en de grondreactiekracht.

In de 2de fase zijn we nu 2 weken ver waarin er telkens 1 specifieke IM-training werd gepland in functie van de loop-efficiëntie. Na de eerste week ervaarde Allen reeds resultaat van de eerste training tijdens zijn looptraining op zondag van 1u45’. Zijn ervaring was dat het lichaam zich veel beter voelde. Dit vertaalt zich in het volgende:

  • veel frisser op het einde van de training
  • geen gevoel meer van inzakken op het einde van de training
  • een grotere capaciteit om het vermogen van de benen te gebruiken

 

Samen met jou zijn we verder benieuwd naar de persoonlijke evolutie van Allen. We houden je met plezier op de hoogte van de verder ontwikkelingen en vorderingen van Allen op zoek naar zijn ultieme loopervaring. Als jij zelf vragen hebt over je eigen loopervaring of wanneer jij ook op zoek bent naar jouw ultieme loopervaring, reageer dan gerust hieronder met jouw vraag en/of opmerking.

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.

Recente artikelen